3 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله ی Medicine، مزایای بالقوه ی رژیم کتوژنیک با محدودیت انرژی (KD) را در دو وعده غذایی در روز برای افراد چاقی که به تازگی دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده بود، روشن کرد. این تحقیق که شامل 60 بیمار چاق با تشخیص جدید دیابت نوع 2 بود، محققان نتایج افرادی که دو وعده غذایی در روز رژیم کتوژنیک با محدودیت انرژی را دنبال می کردند با یک گروه کنترل با رژیم غذایی دیابتی معمولی مقایسه کردند.

یافته‌های مطالعه ی دکتر Li Sumei و همکارانش نشان داد که هر دو گروه پس از رعایت رژیم‌های غذایی مربوطه تحت محدودیت انرژی به مدت دو ماه، بهبود قابل‌توجهی در نشانگرهای سلامتی مختلف نشان دادند. تغییرات مثبت شامل کاهش وزن، اندازه ی دور کمر، شاخص توده بدنی، کلسترول تام، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین های با چگالی بالا، لیپوپروتئین های با چگالی کم، قند خون ناشتا، انسولین ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله بود. مشاهده شد که این تغییرات از نظر آماری معنی دار هستند(0.05 > P).

گروهی که دو وعده غذایی در روز KD را دنبال می‌کردند، نتایج امیدوارکننده‌تری را نشان دادند، با افزایش قابل توجه‌تری در پارامترهای فوق‌الذکر در مقایسه با گروه رژیم غذایی دیابتی معمولی. این نشان می دهد که KD ممکن است یک رویکرد رژیم غذایی موثر برای مدیریت سلامت در افراد چاق با تشخیص جدید دیابت نوع 2 باشد.

با این حال، شایان ذکر است که دو وعده غذایی KD در روز با افزایش جزئی در سطح اسید اوریک در مقایسه با گروه کنترل که از رژیم غذایی مرسوم دیابتی پیروی می‌کردند،همراه بود(P <.05).

در نتیجه، این مطالعه نشان می‌دهد که دو وعده غذایی KD در روز می‌تواند منجر به بهبود قابل‌توجهی در کنترل وزن، مدیریت گلوکز خون و پروفایل‌های چربی در میان افراد چاقی شود که به تازگی دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده است. این یافته ها فرصت های هیجان انگیزی را برای مداخلات غذایی در مدیریت دیابت و چاقی باز می کند. تحقیقات بیشتر ممکن است بینش های بیشتری در مورد اثرات و مکانیسم های درازمدت زیربنایی این مزایا ارائه دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/twice-a-day-ketogenic-diet-improves-health-markers-in-newly-diagnosed-diabetes-patients-with-obesity-119643